Translate

середа, 26 листопада 2014 р.

Я світові набрид, А світ набрид мені. Шарль Орлеанський

Як і анонсувалося - Мішель Уельбек "Карта і територія".
"... Потім усе вщухає, тільки трава хвилюється од вітру. Цілковита й остаточна перемога рослин".
Смачно! Віртуозно! Корисно! Пізнавально! Цікаво! Енциклопедично насичено, але без занудства! Особливий післясмак. Чого тут тільки немає на 345 сторінках оповіді! Не читаю анотації, аби не прив'язуватися до змісту. 
Я світові набрид,
А світ набрид мені.
Шарль Орлеанський
Таким епіграфом розпочинається роман про життя француза Жеда Мартена. Від детального опису окремих днів життя свого героя, у т.ч. - приватних зв'язків, глибоких описів його професійних захоплень - ексклюзивного фото, а через десять років - художньої творчості, автор "перемотує кадри" через роки, вводячи поміж тим інших персонажів. Завдяки постаті Жедового батька читач поринає у світ архітектури, а в підсумку копирсання у його приватних смаках автор ненав'язливо, на прикладі ниткою протягненого через роман образу ластів'ячого гнізда, на власний лад резюмує - усі наші "збоченства" родом із дитинства. Ніби й нічого нового не сказав. Але як стилістично вправно це подав! Найнесподіванішим із введених у роман героїв є... письменник Мішель Уельбек. На перший погляд видається, що автор ніби прагне показати читачеві самого себе з боку. Привідкрити читачам таємниці власного світу. Професійні стежки самітника Жеда Мартена на кілька дотиків перетинаються з професійною діяльністю уславленого самотнього письменника. Двоє відгороджених у власних світах від суєти навколишнього людей дарують один одному нетривке цікаве перебування разом. Здається, вже й з цього я багато пізнала і взяла для себе. Аж ні! Частина третя роману потрясає мізки несподіваним поворотом сюжету. У ній автор... вбиває самого себе. По-звірячому жорстоко чи мистецьки жорстоко? "... це досить убоге наслідування Поллока. Кшталти і патьоки наче й такі самі, та розташовані вони сяк-так, без будь-якої сили і життєвої снаги." - Охарактеризує вбивство великого письменника з погляду власного мистецького бачення Жед Мартен. Без Жеда поліція ще б довго вовтузилася, перебираючи причини вбивства письменника. Але хто ж все-таки виконавець? Ніхто з раніше описаних героїв. Ім'я його випливе лише через кілька років. А автор мистецьки доведе свою розповідь до останніх днів життя Жеда Мартена.
"Отож творчість Жеда Мартена останніх років його життя слід розглядати як ностальнійну думку, присвячену присмеркові індустріальної доби у Європі, а також, якщо поглянути ширше, тлінному й минущому характерові будь-якого витвору людських рук. Утім, цього тлумачення не досить, щоб змалювати ті тоскні відчуття, які охоплюють нас, коли ми бачимо цих зворушливих чоловічків на кшталт плеймобільних, які загубилися у просторі безмежної абстрактної футуристичної теорії, яка й сама кришиться і розшаровується, немовби розчиняючись у неозорому рослинному просторі, що прямує у безкраю далечінь. Глибокий смуток охоплює нас і тоді, коли ми бачимо, які зображення людей, що супроводжували Жеда Мартена в його земному житті, розпадаються під упливом негоди, гниють і врешті сходять унівеч, постаючи в останніх епізодах символами тотальної загибелі людського роду. Ось вони потопають, потім починають шалено борсатися, та за хвилю задихаються під рослинними пластами, що накочуються і накочуються на них. Потім усе вщухає, тільки трава хвилюється од вітру. Цілковита й остаточна перемога рослин".

Хух!!! Хочу ще такої смакоти!
P.S. Набір у літклуб розпочинається. Чим особисто вас зачепила "Карта і територрія"?

Немає коментарів:

Дописати коментар